„Fuga” reż. Agnieszka Smoczyńska
Alicja uważa się za osobę znikąd. Żyje pełnią życia w dużym mieście – jest jak dziecko, które bierze to, na co ma ochotę, wtedy gdy ma ochotę bez zastanawiania się nad konsekwencjami swoich działań. Po popełnieniu kolejnego drobnego przestępstwa Alicja zostaje złapana przez policję. Okazuje się, że nie jest w stanie podać żadnych informacji dotyczących swojej tożsamości, żadnych, nawet podstawowych, danych. Nie pamięta ani swojego nazwiska, daty urodzenia, adresu, ani krewnych. Nie ma pamięci, nie ma przeszłości. Młody lekarz opiekujący się Alicją postanawia za wszelką cenę odnaleźć jej rodzinę. Bardzo szybko mu się to udaje. Alicja wraca do domu. Jednak to, co dla krewnych Alicji jest rodziną i domem, dla Alicji jest nieznanym miejscem, w którym zgromadzeni są obcy jej ludzie nazywający ją „Kingą”. Na domiar złego mają oni w stosunku do Alicji oczekiwania, których ta nie zamierza spełniać. Alicję najbardziej szokuje informacja, że jest żoną i mamą 5-letniego Daniela.
Alicja postanawia zostać z mężczyzną i dzieckiem ale tylko do czasu wyrobienia nowego dowodu osobistego, na który musi czekać kilka tygodni. Czas mieszkania z nieznanym jej mężem i synkiem staje się dla Alicji trudną emocjonalną podróżą.
Początkowo kobieta ustawia się w roli obserwatora, który śmieje się z ambiwalentnie nastawionego męża. Alicja chętnie poszłaby z Krzysztofem po prostu do łóżka, ale jemu nie o to chodzi. Dla niego Alicja jest żoną, którą zapamiętał jako zupełnie inną kobietę – Kingę – całkowite przeciwieństwo osoby, którą jest Alicja. Między tą dwójką pojawia się wzajemna fascynacja i wkrótce oboje starają się odnaleźć drogę do bycia ponownie rodziną. Ale czy jest to możliwe, jeżeli jedno niesie ze sobą ciężar wspólnej bolesnej przeszłości, a drugie zupełnie tej przeszłości nie pamięta?
Im dłużej Alicja przebywa w swoim przeszłym życiu, w skórze „Kingi”, tym częściej pojawiają się strzępki wspomnień, które zmuszają ją do zadania sobie pytania o przyczynę utraty pamięci i powód, dla którego jej rodzina w ogóle jej nie szukała. Kiedy dowiaduje się, że jej małżeństwo było bliskie rozwodu i że jej syn cudem przeżył wypadek, który ona sama spowodowała. Alicja musi na nowo przewartościować swój stosunek zarówno do siebie jak i do właśnie odnalezionych bliskich.
Alicja uświadamia sobie, że utrata pamięci, która ją spotkała, jest formą ucieczki przed wymuszonym małżeństwem, przed niechcianym macierzyństwem i przed byciem kobietą, która spełnia wszystkie narzucone jej społeczne oczekiwania. Alicja staje przed wyborem: może albo opuścić rodzinę i zacząć wszystko na nowo, albo może próbować znaleźć miejsce dla nowej siebie pośród tego, co kiedyś było jej życiem.
Producent: MD4
Gatunek: Fabularny