przejdź do treści

Kox, Smoczyńska i Spielberg kręcą z MFF

Bodo Kox, Agnieszka Smoczyńska i Nancy Spielberg nakręcą swoje najnowsze filmy z Mazowieckiem Funduszem Filmowym. Tymczasem koprodukowane przez MFF nowe dokumenty Pawła Łozińskiego i Michała Marczaka z przytupem rozpoczynają swoje życie festiwalowe.

W ramach rozdania 6. edycji konkursu Mazowieckiego Funduszu Filmowego wsparcie otrzymają najciekawsze spośród powstających już w Warszawie i na Mazowszu produkcji. W zeszłym tygodniu na ulicach dawnego getta warszawskiego (Sienna, Dzielna, Tłomackie) oraz w hali WFDiF na Chełmskiej odbyły się zdjęcia do filmu „Kto napisze naszą historię”. Ten fabularyzowany dokument o archiwum żydowskim w reżyserii Roberty Grossman jest koprodukcją międzynarodową – po stronie polskiej za produkcję odpowiada warszawska firma Match & Spark Management, a po stronie amerykańskiej – firma Nancy Spielberg.

Mazowiecki Fundusz Filmowy zdecydował się koprodukować jeszcze trzy inne dokumenty – „Obserwacje Wojciecha Młynarskiego – czyli ciąg dalszy ratowania Polaków od grzechu niemyślenia” Alicji Albrecht „Artur” Wiktorii Szymańskiej opowiadający o bezdomnym, nadwrażliwym chłopaku oraz „Pollywood” Pawła Ferdka o pochodzących z Mazowsza braciach Warner i Samuelu Goldwynie oraz Luisie B. Mayerze z Mińska, którzy pod koniec XIX wieku wyemigrowali do Stanów Zjednoczonych i założyli największe studia produkcyjne tworząc tym samym Hollywood.

Wytypowane zostały także trzy fabuły, w które Mazowiecki Fundusz Filmowy włączy się jako koproducent. Pierwszą będzie science-fiction z Warszawą w tle – „Człowiek z magicznym pudełkiem”, drugi film Bodo Koxa docenionego już za swój debiut „Dziewczyna z szafy”. MFF wesprze także drugi film Agnieszki Smoczyńskiej pt. „Fuga”, do którego scenariusz napisała Gabriela Muskała. Reżyserka  ma na koncie m.in. nagrodę na festiwalu w Sundance za „Córki dancingu”. Ostatnim spośród wyróżnionych przez fundusz projektem jest przygodowy film familijny „Julka, Olek i prawdziwe tarapaty” debiutującej Marty Karwowskiej.

Wygląda na to, że wypracowany przez Mazowiecki Fundusz Filmowy system wyboru najlepszych projektów sprawdza się. Świadczą o tym choćby ostatnie koprodukcje funduszu. Debiut Jana P. Matuszyńskiego „Ostatnia rodzina” o Zdzisławie Beksińskim i jego rodzinie jest uznawany za jeden z najbardziej oczekiwanych filmów tego roku. „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka zdobyły nagrodę na festiwalu w Sundance. Przy okazji film uznawany jest na świecie za „warszawską odyseję” i hołd oddany miastu. W najbliższym czasie produkcję z pogranicza dokumentu i fabuły będzie można zobaczyć na Nowych Horyzontach we Wrocławiu, gdzie weźmie udział w Konkursie Międzynarodowym. Światowe premiery „Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham” Pawła Łozińskiego i „Nauki chodzenia” Marcina Kopcia będą miały miejsce podczas 56. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, gdzie wezmą udział w Konkursie Polskim.

Wśród ostatnich sukcesów filmów MFF koniecznie trzeba wymienić „Braci” Wojciecha Staronia oraz „15 stron świata” Zuzanny Solakiewicz – oba filmy zdobyły nagrody na festiwalu w Locarno. Największą zaś dumą funduszu jest „Body/Ciało” Małgorzaty Szumowskiej, które oprócz Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale, dwóch nominacji do Europejskich Nagród Filmowych (z czego jednej zwycięskiej) ma także na koncie aż cztery Orły – Polskie Nagrody Filmowe i to w najważniejszych kategoriach – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza główna rola kobieca (Maja Ostaszewska) oraz męska (Janusz Gajos). Jednak o największym międzynarodowym sukcesie filmu świadczy fakt, że był on dystrybuowany łącznie w aż 25 krajach na całym świecie.

Mazowiecki Fundusz Filmowy działa od 6 lat. W ciągu sześciu edycji  konkursu o wsparcie ubiegało się łącznie ponad 250 projektów filmowych (fabuły, dokumenty i animacje). Do tej pory rozdysponowano 5 milionów złotych na 32 projekty. Środki pochodzą z Samorządu Województwa Mazowieckiego. Równolegle do Mazowieckiego Funduszu Filmowego aktywnie działa Mazovia Warsaw Film Commission.