przejdź do treści

Ekipy filmowe w Warszawie i okolicach – podsumowanie 2019

Najmro, fot. Robert Pałka

Warszawa oraz województwo mazowieckie to idealny plan filmowy. Dlaczego? Oprócz  różnorodności lokacji i oczywistych udogodnień, wynikających z centralizacji przemysłu filmowego i telewizyjnego, są jeszcze inne argumenty, przemawiające za realizacją właśnie tutaj. Warszawa, a także jej okolice to mnóstwo kultowych miejsc i zakamarków. Pałac Kultury i Nauki? Stare Miasto? Rozpoznawalne hotele, dworce i ulice. Ale też mniej znane  place i osiedla czy tereny pofabryczne. Na pewno możemy stworzyć listę dużo dłuższą – wystarczy tylko wspomnieć najnowsze produkcje i te będące jeszcze w realizacji, które niebawem zobaczymy w kinach i w telewizji. Klub „Harenda” w filmie o Mietku Koszu? Kino Elektronik w serialu o Agnieszce Osieckiej? Restauracja „Pod Gigantami” w „Czarnym mercedesie” Janusza Majewskiego?  FSO „udające” Irlandię w nowym filmie Piotra Domalewskiego? Replika niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau wzniesiona w okolicach Piaseczna na potrzeby filmu „Mistrz” Macieja Barczewskiego?  Akcja filmów i seriali powstaje również w takich przestrzeniach jak choćby korzystnie położone i pełne udogodnień hale produkcyjne usytuowane w Warszawie i okolicach. To tutaj możemy dziś zrealizować każdy film naszych marzeń, niezależnie czy będzie to historia współczesna, produkcja historyczna, kino gangsterskie czy społeczne.

Rok 2019 to kolejny wzrost produkcji w regionie Warszawy i Mazowsza. Jak podaje Urząd Miasta Stołecznego Warszawy realizatorom produkcji filmowych udostępniono tereny m. st. Warszawy 641 razy (nie licząc zdjęć bez zezwolenia i zdjęć wykonywanych tzw. metodą reporterską, które nie wiązały się z umieszczeniem w przestrzeni miejskiej infrastruktury technicznej), co przekłada się na 1054 dni zdjęciowe!

Nie można nie dostrzegać, że dziś to właśnie ten region jest najprężniej rozwijającym się filmowo miejscem w Polsce. Niemal 80 procent firm związanych z filmem i telewizją, a także rynkiem reklamy ma swoje siedziby w stolicy – to już oczywistość. Ale ciekawostką jest także to, że Warszawa coraz lepiej wykorzystuje swój potencjał przestrzeni – wystarczy wspomnieć, że miasto to jest plenerem wielu realizacji kina historycznego, czy też umiejętnie „udaje” inny kraj czy miasto z przyszłości.

Bez dwóch zdań Warszawa ma też ogromny potencjał postprodukcyjny – wystarczy wspomnieć np. działalność istniejącego od 20 lat studia Platige Image, zatrudniającego dziś ponad 200 specjalistów z branży kreatywnej i technologicznej, współpracującego czy to z Larsem von Trierem czy z twórcami serialu „Wiedźmin”, który pod koniec roku 2019 stał się hitem Netflixa. Plenery Warszawy coraz częściej wybierają znane światowe marki – to tutaj swoje ostatnie kampanie realizowali tacy producenci jak Vodafone czy Porsche.

Jakie najgłośniejsze i najpopularniejsze filmy realizowano w Warszawie w roku 2019? Jakie produkcje realizowane na Mazowszu i w Warszawie zobaczymy wkrótce w kinach? Co nowego pojawi się w stacjach telewizyjnych?

W 2019 roku kina w kraju sprzedały ponad 60,2 mln biletów. Wśród najpopularniejszych filmów w TOP10 znalazły się 4 polskie produkcje. TOP 3 najchętniej oglądanych polskich tytułów w ubiegłym roku – „Miszmasz czyli Kogel Mogel 3” Kordiana Piwowarskiego (2,39 mln widzów), „Polityka” Patryka Vegi (1,89 mln widzów) i „Planeta Singli 3” Sama Akiny i Michała Chacińskiego (1,44 mln widzów) – to produkcje, do których zdjęcia zrealizowano w większej części w Warszawie oraz na Mazowszu (wystarczy wspomnieć choćby drewniany kościółek w Lutówce z „Planety Singli 3” czy wieś Popowo Kościelne w „Miszmasz czyli Kogel Mogel 3”).

 Również inne popularne produkcje, jak chociażby „(Nie)znajomi” Tadeusza Śliwy czy „Proceder” Michała Węgrzyna realizowano w województwie mazowieckim – ten pierwszy w warszawskiej hali ATM Studio w wybudowanej dekoracji, ten drugi zaś – w Wołominie. W Warszawie i okolicach zrealizowano wiele popularnych komedii – jedną z najnowszych jest „Jak poślubić milionera” Filipa Zylbera, a film ten kręcono m.in. na terenie Wilanowa. „Futro z misia” Kacpra Anuszewskiego i Michała Milewicza częściowo realizowano m.in. na warszawskim Powiślu, w Łomiankach czy w okolicach Modlina. Kacper Anuszewski jest także reżyserem filmu „Serce do walki”, do którego zdjęcia kręcono np. w Pruszkowie, na Wawrze czy przy Górce Szczęśliwickiej.


Jak najdalej stąd, fot. Arkadiusz Stankiewicz

 

Do kin trafiły też produkcje rozgrywające się w Warszawie lat minionych – jak „Ukryta gra” Łukasza Kośmickiego (zdjęcia realizowano m.in. w Pałacu Kultury i Nauki), „Kurier” Władysława Pasikowskiego (zdjęcia realizowano m.in. na Starym Mieście w Warszawie w okolicy malowniczej uliczki Koziej) czy „Pan T” Marcina Krzyształowicza (gdzie warszawskie krajobrazy z lat 50. realizowano m.in. także na Starym Mieście). 

Na pewno warto wspomnieć o produkcjach takich jak chociażby film „Supernova” Bartosza Kruhlika (zrealizowany w gminie Somianka), czy „Mowa ptaków”, gdzie Xawery Żuławski nakreślił niezwykły portret współczesnej Warszawy (ze zdjęciami realizowanymi m.in. w Centrum Bankowo Finansowym „Nowy Świat”, czyli dawnym Domu Partii). Jeśli chodzi o lokacje, to nie mogłoby być dwóch tak skrajnych realizacji w ubiegłym roku – jak widać w województwie mazowieckim można zrealizować zarówno pełen napięcia dramat, rozgrywający się wyłącznie przy jednej z podmiejskich dróg, jak i pełnokrwisty portret metropolii ogarniętej szaleństwem, gdzie co chwila znajdujemy się w innej przestrzeni  – czy to w Lasku Bielańskim, czy to w jednej z warszawskich szkół czy też w tramwaju mknącym przez plac Bankowy.

Na jakie kinowe hity czekamy w 2020 roku? W połowie stycznia 2020 w kinach zagościł nowy film Władysława Pasikowskiego „Psy 3. W imię zasad” (realizowany m.in. w okolicy Sądu Okręgowego w Warszawie, w klubie nocnym Playhouse Gentleman’s Club czy przy stacji warszawskiego metra Rondo ONZ) oraz najnowszy film Macieja Kawulskiego „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa” (zdjęcia pościgu realizowano m.in. na jednym z warszawskich mostów). W Warszawie i okolicach realizowano także adaptację niezmiernie popularnej sztuki teatralnej „Mayday” – komedię Sama Akiny (zdjęcia kręcono m.in. na Torze Wyścigów Konnych Służewiec). W lutym do kin trafi „Zenek” Jana Hryniaka, realizowany w Łomiankach i okolicy. Także w lutym zobaczymy w kinach „365 dni” Barbary Białowąs – choć film kręcono w większości we Włoszech, to z warszawskich ulic w filmie zobaczymy np. Moliera, Twardą i Złotą. Wkrótce w kinach zobaczymy też „Smak Pho” Mariko Bobrik, do którego zdjęcia kręcono m.in. w okolicach barów przy ul. Świętokrzyskiej w Warszawie.

Jeszcze latem 2019 r. zrealizowano zdjęcia do kilku produkcji w okolicach Warszawy – były to m.in. „Najmro” Mateusza Rakowicza, „Tarapaty 2” Marty Karwowskiej czy „Magnezja” Macieja Bochniaka (kręcona m.in. w skansenie w Nowej Suchej koło Siedlec). Rozpoczęły się także zdjęcia do biografii Kaliny Jędrusik „Jesienna dziewczyna” Katarzyny Klimkiewicz oraz do filmu „Banksterzy” Marcina Ziębińskiego (zdjęcia m.in. na Kabatach). Kolejnym ciekawie zapowiadającym się filmem jest „Śmierć Zygielbojma” w reżyserii Ryszarda Brylskiego – w tym przypadku część zdjęć odbywa się m.in. w hali WFDiF czy na lotnisku w Góraszce, a Warszawa „zagrała” w tej produkcji…Anglię.

Realizowane m.in. na warszawskich Bielanach zdjęcia do swojej nowej produkcji „Bliscy” zakończył już Grzegorz Jaroszuk. Czekamy także na premierę jednego z pierwszych filmów wspartych przez PISF w ramach projektów mikrobudżetowych dla debiutów – „Komers” Dawida Nicka był realizowany w większości w Karczewie oraz w Warszawie. Nowy film Marcina Bortkiewicza „Tonia” także realizowany jest na Mazowszu – głównie w Górze Kalwarii (cmentarz, szkoła, ulice), ale także w Warszawie.

 

Mistrz, fot. Robert Pałka

 

Niebawem w kinach zobaczymy „Eastern” Piotra Adamskiego – ten debiut realizowano m.in. we wsi Walendów czy w opuszczonym Forcie Wola, ale także na Mokotowie i w okolicach Pałacu Kultury i Nauki. W zdjęciach są także 2 pełnometrażowe debiuty ze Studia Munka: „Wiatrołom” Piotra Złotorowicza (zdjęcia realizowane m.in. pod Warszawą i w Falenicy) i „Jakoś to będzie” Sylwestra Jakimowa (zdjęcia m.in. w Siedlcach).

Wkrótce w kinach także nowy film Roberta Glińskiego „Zieja” (Warszawa – Pałac Prymasowski przy ul. Senatorskiej, Klasztor Wizytek przy Krakowskim Przedmieściu, ul. Stara, Twierdza Modlin) czy „Jestem Ren” Piotra Ryczko (gdzie istotną rolę odgrywa lokacja Staw Otwarty przy ul. Kwitnącej Akacji 58 w Warszawie). Już w czerwcu do kin trafi „Jak zostać gwiazdą” (poprzedni tytuł „Ostra”) Anny Wieczur-Bluszcz, w którym obserwować będziemy kulisy talent-show, do którego zdjęcia realizowane m.in. były w jednym z warszawskich wieżowców w centrum miasta – w klubie The View na 28. i 32. piętrze Spectrum Tower przy ulicy Twardej 18.

We współczesnej Warszawie dzieje się akcja nowego filmu Jana Komasy „Sala samobójców. Hejter”. Wielu widzów czeka także na horror „W lesie dziś nie zaśnie nikt” Bartosza M. Kowalskiego, do którego zdjęcia powstawały w podwarszawskim Kampinosie. Czekamy także na zakończenie zdjęć filmu fabularnego „Sweat” (Pot) Magnusa von Horna, opowiadającego o mieszkającej w Warszawie trenerce fitness Sylwii, która natrafia na prześladowcę śledzącego ją w social mediach. Trwają także zdjęcia do najnowszego filmu Małgorzaty Szumowskiej „Masażysta”/„Wonder Zenia”.

Warszawa i okoliczne miejscowości stały się planem amerykańskiego thrillera science-fiction „Warning”, w którym grają m.in. Patrick Schwarzenegger, Tomasz Kot i Rupert Everett. W Warszawie i jej okolicach (Kazuń, Modlin, Wesoła, Celestynów) zrealizowano też część zdjęć do niemiecko-polskiej koprodukcji „Dezerter” w reżyserii Floriana Gallenbergera. 28 lutego na ekrany kin trafi komedia romantyczna „Swingersi” Andrejsa Ēķisa. Reżyser, a zarazem scenarzysta tej produkcji od kilku lat realizuje go w różnych krajach. Oprócz polskiej powstała już wersja norweska, ukraińska, litewska czy estońska.

Jeżeli chodzi o seriale premium również Warszawa i okolice to najczęściej wybierane plenery. Wśród wielu realizowanych na Mazowszu tytułów na pewno należy wymienić powstający serial „Osiecka”, który dla TVP reżyserują Robert Gliński i Michał Rosa, „W głębi lasu” Leszka Dawida i Bartka Konopki (ATM Produkcja na zlecenie Netflixa) czy „Króla” Jana P. Matuszyńskiego (produkcja Aurum Film na zlecenie Canal+). W Płocku zrealizowano serial TVN „Pod powierzchnią” w reżyserii Borysa Lankosza. Warszawa jest także tłem wydarzeń rozgrywających się w serialu „Chyłka. Kasacja”, którego drugi sezon dla TVN ponownie reżyserował Łukasz Palkowski. Natomiast w zrewitalizowanej starej fabryce w Żyrardowie realizowano zdjęcia do serialu „Archiwista”, który od stycznia 2020 r. emituje TVP1. W Warszawie powstawał także 8-odcinkowy „Kod genetyczny”, który dla stacji TVN reżyserował Adrian Panek. Wkrótce czeka nas także premiera nowego serialu o II wojnie światowej „Ludzie i bogowie”, który m.in. na ulicy Stalowej oraz na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie realizował Bodo Kox.

 

Marta Sikorska